Малокомплектні школи масово закриють в наступному році
Мініосвіти України разом з поляками (консультант Ян Герчинський) працюємо над пілотним проектом підтримки децентралізації в Україні, пророблений дуже великий шмат роботи. "Розумієте, - розповіла перший заступник міністра освіти і науки України Інна Совсун в інтервю "Українській правді", - ми витрачаємо дуже велику частку грошей в дуже малокомплектні школи, які ні якості освіти не забезпечують, та ще дорожчі в розрахунку на одного учня в 5-10 разів більші, ніж міські школи. Весь процес закриття малокомплектних шкіл триватиме кілька років. Це неможливо одразу передбачити і чітко сказати, коли буде і як. Зараз у нас більше половини шкіл – це школи в сільській місцевості. Загалом по країні третина шкіл – це школи з наповнюваністю класів менше 5 дітей.
Наприклад, МВФ вимагав, щоб ми прописали в законопроекті, що в класі в базовій профільній школі має бути мінімум 20 чоловік. Ми категорично не погоджувалися, інакше позакривали б більше половини шкіл. Попри те, що у нас справді дуже дрібні класи у порівнянні навіть з європейськими показниками.
Але цю норму неможливо застосовувати, бо це призвело б до колапсу в системі. Навіть показник "10", який ми прописали, є проблемним".
Кількість закритих шкіл буде залежати від того, яка частка громад зможе забезпечувати існування таких шкіл, а яка – ні.
"Так-от, ми взяли 10% районів з найменшою наповнюваністю класів, писали скрипти, щоб одразу дивитися їхні адреси і на Google Maps перевіряти відстані між різними школами для того, аби зрозуміти можливості об'єднання. У цьому проекті перевіряється навіть якість доріг. Адже навіть якщо дві школи дуже маленькі, але між ними немає дороги, то за всього бажання об'єднати їх буде складно.
У майбутньому на рівні профільної школи, де діти вже трохи старші (15-17 років), там можна забезпечувати гуртожитки. І в нас навіть сьогодні є школи, при яких функціонують гуртожитки.
У нас припадає 8 дітей на одного вчителя, у сільській місцевості взагалі 6. У Європі – 13-15. Це одна з причин того, чому сьогодні не вистачає грошей на все.
Тому що ми витрачаємо більшу частину грошей на утримання малокомплектних шкіл, ми нераціонально використовуємо ті кошти, які є на сьогодні в системі.
Зараз усі говорять про децентралізацію. В контексті децентралізації фінансування шкіл було централізовано і піднято на державний рівень.