Методика використання писемних джерел у навчанні історії
Методика використання писемних джерел у навчанні історії
Запитання для аналізу письмового джерела (історичного документу)
хто автор документа, що ми про нього знаємо чи можемо сказати (політична позиція, соціальний статус тощо); чи є він учасником подій; наскільки ми можемо йому довіряти (які інтереси він має чи представляє);
коли було створено документ, як це випливає з його змісту, яке значення має час написання; для чого призначено документ;
де відбувалися події, про які йдеться в документі, як це випливає з його змісту, яке це має значення;
які факти наведені (відображені) в документі, яку інформацію ми можемо з нього “витягти”, які висновки зробити;
чому і для кого було створено цей документ, як це відобразилося на його змісті і ступені нашої довіри до нього;
ваше ставлення до джерела: чи довіряєте ви йому?
про що «мовчить» даний документ, як він співвідноситься з іншими;
Значення джерела.
Добираючи джерела, потрібно враховувати такі критерії:
1) документи повинні бути органічно пов’язаними з програмовим матеріалом, сприяти актуалізації історичних знань;
2) репрезентувати основні, найтиповіші факти та події епохи;
3) бути доступними учням за змістом і обсягом; містити побутові й сю-жетні подробиці, що дають змогу диференціювати навчання, конкретизувати уявлення учнів про ті чи інші події, явища, процеси;
4) здійснювати на учнів певний емоційний вплив;
5) відрізнятися літературними й науковими перевагами, достатньою ін-формативністю для розвитку пізнавальної самостійності й зацікавленості, удосконалення прийомів розумової праці;
6) висвітлювати різні аспекти історичних подій, явищ, особистостей і подавати різні погляди, позиції, поведінкові установки.
Тетяна Ковбасюк, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.