Тема № 8 Розвиток культури у перші десятиліття ХХ ст.
Тема № 8 Розвиток культури у перші десятиліття ХХ ст.
УРОК 32
Найважливіші досягнення освіти, науки і техніки
ДОКУМЕНТ № 1
Англійський історик Арнольд Тойнбі про розвиток світу на початку ХХ ст..
...Підприємливість і майстерність західної людини... були спрямовані на пов'язання між собою всієї заселеної і доступної поверхні планети системою засобів сполучення, керованих технікою, що дедалі прискорювала свій поступ. Дерев'яні каравели та галеони... поступилися місцем порівняно велетенським залізним кораблям з механічною тягою; ґрунтові дороги, що ними їздили в запряжених шестериком каретах, було замінено асфальтованими й бетонованими автомобільними магістралями; залізниці суперничали з традиційними шляхами, а повітряні кораблі - з усіма наземними й водними видами транспорту. Одночасно виникали і запроваджувались у життя засоби сполучення, не пов'язані з фізичним переміщенням людей, - телеграф, телефон, бездротовий зв'язок у вигляді телебачення і радіо. Ще ніколи такий величезний обшир не набував подібної високої провідності щодо всіх форм людських зв'язків [35, С. 31].
Запитання і завдання
1. Уважно прочитайте документ і оцініть його.
2. Визначте основні зміни, що відбулися на початку ХХ століття.
3. Чи згодні ви з оцінкою технічного прогресу А.Тойнбі?
ДОКУМЕНТ № 2
Ф. Жоліо-Кюрі про роль культури у житті людства
Незаперечно, що щасливе життя народів забезпечується гармонійним розвитком літератури, мистецтва і науки, і кожна нація виправдовує своє незалежне існування у співдружності націй розповсюдженням своїх ідей і досягнень, які можуть принести користь іншим народам».
ДОКУМЕНТ № 3
Альберт Ейнштейн про основні досягнення науки і техніки
Щоб ваша праця могла сприяти зростанню людських благ, ви повинні бути обізнаними не тільки у прикладних науках. Турбота про саму людину і її долю повинна бути в центрі уваги при розробці всіх технічних вдосконалень.
Запитання та завдання
1. Назвіть причини швидкого розвитку науки і техніки у міжвоєнний період.
2. Перелічіть досягнення видатних учених-фізиків у дослідженні атомного ядра.
3. В яких країнах склалися передові математичні школи? Назвіть відомих учених-математиків 20-30-х років.
4. Які університети у міжвоєнний період вважалися світовими центрами науки і освіти? [2, С. 171].
УРОКИ 33-34
Нові напрямки в літературі та мистецтві
ДОКУМЕНТ № 1
Український письменник Іван Нечуй-Левицький про реалізм в літературі
Реалізм чи натуралізм в літературі потребує, щоб література було одкидом правдивої, реальної жизні. Похожим на одкид берега в воді, з городом чи селом, з лісами, горами і всіма предметами, котрі знаходяться на землі. Реальна література повинна бути дзеркалом, в котрому б одсвідчувапась правдива жизнь, хоч і тонка, похожа на мрію, як сам одсвіт [36, С. 215].
Запитання і завдання
1. Прочитайте текст і проаналізуйте його.
2. Чи згодні ви з думкою українського класика?
3. Розкажіть про головних представників реалізму початку ХХ ст..
ДОКУМЕНТ № 2
Американський літературний критик Альфред Кейзін про творчість Т.Драйзера
Це надто наближено до реальності, щоб бути мистецтвом... Драйзер був примітивом, людиною із незвідки, стороннім, який виріс поза англосаксонською протестантською мораллю середніх класів і, таким чином, позбавлений необхідності приймати п канони [1, С. 235]
Запитання і завдання
1. Ознайомтесь із свдіченням американського критика.
2. Чи згодні з його думкою?
3. Назвіть твори, які написав американський письменник.
ДОКУМЕНТ № 3
Український літературознавець Дмитро Затонський про Ф.Кафку
Єврей за походженням, пражанин за місцем проживання, німецький письменник за мовою й австрійський письменник за культурною традицією, він (вже в силу тільки цих обставин) зосереджував у собі суперечності: суспільні, родинні, творчі.
Вони, ці обставини, перетворили Кафку на об'єкт запеклих суперечок: естетичних, філософських, ідеологічних. Але - тільки вже посмертно... [1, С. 235]
Запитання і завдання
1. Визначте основні аспекти документу.
2. Назвіть передумови творчості німецького письменника на думку Д.Затонського.
3. Чи впливає місце проживання на творчість письменника?
ДОКУМЕНТ № 4
«Маніфест футуризму»[1]
20 лютого 1909 р.
1. Ми будемо оспівувати любов до небезпеки, схильність до енергії і звичку подолати страх.
2. Відвага, сміливість і повстання стануть сутнісними елементами нашої поезії.
3. Теперішня література вихваляє замислену нерухомість, екстаз і сон. Ми прославлятимемо агресивні дії, гарячкове безсоння, гоночну швидкість, смертельний стрибок, удар кулаком і ляпанець...
9. Ми прославлятимемо війну - єдину світову гігієну - мілітаризм, патріотизм... зневажання жінок.
10. Ми зруйнуємо музеї, бібліотеки, академії всіх різновидів, знищимо моралізм, фемінізм, все опортуністичне, чи утилітаристське боягузтво.
11. Ми оспівуватимемо величезні натовпи, збуджені роботою, задоволенням і безчинством; ми звеличуватимемо багатоколірні, багатоголосі потоки революцій у сучасних столицях... [1, С. 238]
Запитання і завдання
1. Ознайомтесь із текстом документу та назвіть причину його появи.
2. Визначте основні положення течії. Чи згодні ви з такою думкою?
3. Чому не вдалось зруйнувати «музеї, бібліотеки, академії всіх різновидів…»?
ДОКУМЕНТ № 5
Витяг з відкритого листа англійського письменника Джона Голсуорсі «Діти і війна»
Всі ми були колись дітьми, але ті, хто вершить політику, навряд чи пам'ятають про це...
Якщо в мирний час над дитиною знущаються чи вбивають, хвилюється вся країна. В часи війни над дітьми чиниться наруга і вони гинуть мільйонами. Вони стають жертвами голоду, епідемії, каліцтва, сирітства, смерті від хвороб, отруйних газів і бомб. Позбавлені батьківської опіки, багато з них стають малолітніми злочинцями... Вони покидають школу і йдуть працювати на військові заводи... Допускаючи війну, ми віддаємо в заклад своє майбутнє.
ДОКУМЕНТ № 6
Афоризми французького письменника та авіатора Антуана де Сент-Екзюпері
«Працюючи тільки заради матеріальних вигод, ми самі собі будуємо тюрму».
«Лише один Дух, торкнувшись глини, творить з неї людину.
Запитання та завдання
1. Яку роль відіграла світова література в боротьбі за свободу і прогрес у міжвоєнний період?
2. Назвіть визначних письменників європейських країн – виразників дум і прагнень широких народних верств.
3. Які ідеї і прагнення втілені у творах поетів та письменників країн Азії, Африки та Латинської Америки 1918-1939 pp.?
4. Назвіть тих із згаданих у параграфі поетів і письменників, твори котрих ви читали [2, С. 175].
[1] Повна назва «Обґрунтування і маніфест футуризму» – це основоположний документ футуристичних авангардистських течій в європейському мистецтві початку XX століття, опублікований Філіппо Томазо Марінетті у вигляді платного оголошення на першій сторінці французької газети «Фігаро» 20 лютого 1909 р.